Visie
Onze visie op leren en leren van gedrag
Op onze school werken wij volgens de principes van de cognitieve leerpsychologie. Wij weten dat kennis werkt als klittenband: hoe meer kennis we hebben hoe gemakkelijker het leren gaat. Daarom vinden we het actief uitbreiden van kennis belangrijk, ook omdat we weten dat kennis voorafgaat aan vaardigheden. Wij hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en geloven dat alle kinderen kunnen leren. Wij gaan ervan uit dat intelligentie te ontwikkelen is en groeit door meer kennisoverdracht.
Voor optimaal leren is een rustige omgeving van belang en daarom streven we naar een schoolcultuur waar rust en orde de basis vormen en waar wij met respect en op een plezierige manier met elkaar omgaan. We zien ‘gewenst gedrag’ als een vaardigheid, net als taal en rekenen, die onze leerlingen door kennisoverdracht kunnen leren. Ook geven we onze leerlingen bewust en planmatig kennis en vaardigheden mee met betrekking tot duurzaamheid en burgerschap.
Onze visie op organisatie van het leren
We bieden een kennisrijk curriculum, waarbij de leerkrachten dezelfde didactische aanpak gebruiken bij het aanleren van kennis en vaardigheden, namelijk het expliciete directe instructiemodel (EDI). EDI is een bewezen aanpak om de effectiviteit van lessen te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle kinderen. Het ophalen van voorkennis, het stellen van een helder lesdoel en het geven van een duidelijke instructie zijn hierbij van essentieel belang. We gebruiken ICT als aanvullend middel voor effectief onderwijs.
Alle leerkrachten gebruiken dezelfde basisroutines bij het klassenmanagement en alle medewerkers passen de principes van Positive Behaviour Support (PBS) toe om een rustige en veilige omgeving te creëren. Wij hanteren teambreed dezelfde gedragsverwachtingen. Deze verwachtingen hebben wij beschreven in onze 8 schoolafspraken en wij leren onze leerlingen deze gedragsverwachtingen actief aan. Deze schoolafspraken zijn ook bekend bij ouders, zodat zij de schoolcultuur kunnen ondersteunen. We werken nauw samen met ouders om het leren en de ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen. We praten waar mogelijk met de leerlingen in plaats van over de leerlingen. In de bovenbouw zijn daarom de leerlingen aanwezig bij de voortgangs- en adviesgesprekken.